Handleiding documenten aanleveren

Handleiding documenten aanleveren

Welke documenten heb je nodig en hoe lever je ze goed aan?

Stappenplan documenten aanleveren

  • infographic-location

    Hanno account aanmaken

    Maak een gratis Hanno-account aan en vul je gegevens in. Hier kan je al jouw documenten uploaden. Dat is eenvoudig, overzichtelijk en veel veiliger dan e-mailen.

  • infographic-pen

    Check de handleiding documenten

    Hypotheekaanbieders hanteren strenge regels voor documenten. Hieronder vind je een handleiding waarmee je ze in één keer goed aanlevert. Dat scheelt je tijd en gedoe. 

  • infographic-document

    Documenten voor oriëntatiegesprek

    In de checklists 'Hypotheek documenten' vind je standaard-documenten voor een hypotheek. Hoe meer je aanlevert voor je 1e gesprek, hoe beter de adviseur op je situatie kan ingaan.

  • infographic-document

    Documenten voor hypotheekadvies

    Zodra jij een huis hebt gekocht is het tijd voor jouw advies. Je adviseur kent je persoonlijke situatie en vertelt welke documenten nodig zijn voor jouw hypotheekaanvraag.*

  • infographic-smiley

    Alles aangeleverd? Dan ben je klaar!

    Zodra je al jouw documenten hebt aangeleverd hoef je niets meer te doen. Wij regelen alles met de bank. Zo kan jij je in alle rust voorbereiden op je verhuizing. 


* Deze checklists bevatten de standaarddocumenten voor een hypotheekaanvraag. Elke hypotheek is anders en elke hypotheekverstrekker ook. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie kan de bank meer documenten van je willen zien. Dit hoor je z.s.m. van jouw hypotheekadviseur.


Handleiding documenten aanleveren

Bij Hanno lever jij zelf je documenten op de juiste manier aan. Dat werkt efficiënt. Zo kunnen we jou voor een laag tarief een echt persoonlijk hypotheekadvies geven.

Hypotheekverstrekkers hanteren strenge regels voor het accepteren van documenten. Hieronder zie je hoe jij jouw documenten op de juiste manier aanlevert. Met algemene tips en een toelichting voor specifieke documenten. 

  1. Hanno omgeving: upload je documenten in jouw beveiligde Hanno-omgeving.
  2. Aparte bestanden: lever per document een apart bestand aan.
  3. Bestandsnaam: geef al je documenten de juiste naam.
  4. PDF-formaat: lever je documenten aan als PDF.
  5. Rechtop: de documenten staan rechtop en hoeven niet te worden gedraaid.
  6. Schriftelijk ondertekenen: zet je handtekening met pen (en niet digitaal).
  7. Paginanummers: zorg dat de volgorde van de pagina’s klopt.
  8. Zelf samenvoegen: lever per item één document aan.
  9. Grootte: hoe kleiner hoe beter, maximaal 10 MB.


Algemene tiops

1. Uploaden via Hanno

Jouw privacy is belangrijk, vooral als het gaat om persoonlijke documenten die je nodig hebt voor je hypotheekaanvraag. Zoals je paspoort en inkomensgegevens. Lever je documenten daarom altijd aan via de beveiligde persoonlijke Hanno omgeving. Dat is veel veiliger dan e-mailen.

2. Per document een apart bestand

Als je in één keer verschillende documenten scant, voegt je computer die soms samen tot één bestand. Dat kan je zo niet aanleveren bij de geldverstrekker. Maak van elk document een apart bestand maakt. 

Voorbeeld: een bestand dat scans van jouw legitimatiebewijs én dat van je partner bevat, wordt niet goedgekeurd door de geldverstrekker. Maak hier 2 aparte bestanden van.

3. Titel

Dat klinkt misschien logisch, maar we zetten het er toch even bij. Geef per document aan waar het om gaat. 

Voorbeeld: noem je loonstrook 'loonstrook', niet 'image053'

4. Alleen pdf-bestanden

De meeste hypotheekverstrekkers accepteren alleen pdf-bestanden. Lever je documenten daarom altijd aan als pdf. 

Het is heel eenvoudig om andere typen bestanden om te zetten naar pdf. Denk aan Word, jpg of png bestanden. Hoe je van jouw bestanden pdf's maakt, hangt af van je besturingssyteem. 

Opslaan als pdf

  • Windows: een bestand 'printen' als PDF bestand via de virtuele pdf-printer.  Ga in het menu naar Bestand > Afdrukken en selecteer de printer Microsoft Print to PDF
  • Mac: maak een PDF door een bestand opnieuw op te slaan of te converteren. Ga in het menu naar Opslaan als en bij bestandsindeling selecteer je PDF. Of door onder Bestand te kiezen voor exporteren als PDF.

Pdf bewerken

Wil je een pdf bewerken, bijvoorbeeld draaien, samenvoegen, wijzigen van de volgorde of verkleinen van de grootte? 

  • Windows: heeft hiervoor geen gratis tools.Je kunt betaalde tools gebruiken zoals Adobe of een gratis online tool. 
  • Mac: via Preview
  • Online tools: online zijn er veel gratis tools zoals ilovepdf of smallpdf. Controleer altijd de privacy-voorwaarden van een gratis tool om te zien of jouw gegevens veilig zijn. 

5. Rechtop

Zorg dat je bestanden rechtop staan. Niet gedraaid, en niet andersom. Bij Mac is het mogelijk om pdf-bestanden te draaien in Preview. Voor Windows moet je een andere tool gebruiken (zie hierboven).

6. Schriftelijk ondertekenen

De documenten voor jouw hypotheekaanvraag moet je ondertekenen met pen. Net als vroeger. Digitaal ondertekenen is een stuk sneller, maar ook erg fraudegevoelig. Daarom accepteren banken dat niet. 

7. Paginanummers

Nummer je pagina's en zorg dat de volgorde klopt. Zo ziet de geldverstrekker of jij niet per ongeluk een pagina bent vergeten en wordt je dossier sneller verwerkt.

8. 1 bestand per document

Bestaat een document uit meerdere pagina's of scans? Voeg ze samen in 1 document.

Voorbeeld: je bank wil zowel de voor- en achterkant van je paspoort zien. Dat zijn vaak 2 aparte scans. Maar je mag maar 1 document voor je paspoort aanleveren bij de hypotheekverstrekker. Voeg daarom beide scans samen in 1 document. 

9. Grootte documenten

De bestandsgrootte mag niet te groot zijn. Hoe kleiner de grootte hoe beter, maximaal 10 MB. 

Is je bestand te groot? Verklein je pdf-bestand online of in Mac door het bestand opnieuw op te slaan en de grootte naar beneden bij te stellen.


Tips per document

Sommige documenten die de geldverstrekker nodig heeft hoef jij alleen maar door te sturen, zoals het taxatierapport en de koopovereenkomst. Maar er zijn ook documenten die je zelf moet verzamelen. Hieronder leggen we van een aantal standaarddocumenten uit waar je op moet letten.

Legitimatiebewijs

Een (geldig) ID-kaart of paspoort. Géén rijbewijs, dat accepteert de bank niet.  

  • Het document is in kleur
  • En bevat een foto van de voorkant en van de achterkant, met witranden én de bovenkant van het paspoort

Loonstrook

Ben je in loondienst? Dan hebben we een loonstrookje nodig. 

  • De loonstrook is maximaal 3 maanden oud
  • Het bankrekeningnummer waarop je salaris wordt gestort staat erop

Werkgeversverklaring

Een werkgeversverklaring kan digitaal worden ingevuld of met pen. Het bestand moet altijd schriftelijk worden ondertekend door je werkgever (met pen), een digitale handtekening is niet geldig. 

  • Alle velden zijn ingevuld
  • De verklaring is ingevuld door 1 persoon 
  • Met dezelfde pen
  • Maximaal 3 maanden oud
  • Schriftelijk ondertekend (niet digitaal)
  • Bij intentieverklaring: een extra (schriftelijke) handtekening en een bedrijfsstempel
  • Indien je bedrijf geen stempel heeft: een aparte brief van je werkgever waarin dat wordt verklaard

Jaarstukken onderneming

Als ondernemer is het vaak verplicht om de aangiftes van de laatste 3 jaar mee te sturen. Die vraag je aan bij je belastingadviseur of accountant. 

  • Winst- en verliesrekening
  • Balans en balansvergelijking met het vorige boekjaar
  • Toelichting op de jaarcijfers
  • Stuur de hele aangifte op, niet alleen de aanslag, berekening of toelichting van je accountant

Bankafschrift en spaarrekening

De geldverstrekker heeft een bankafschrift nodig van de bankrekening waarvan zijn de hypotheeklasten gaan incasseren. Je mag hiervoor een printscreen maken of een digitaal afschrift downloaden.

  • Naam rekeninghouder, saldo, rekeningnummer (IBAN) en datum zichtbaar zijn 
  • Er is niks zwart gemaakt of doorgehaald
  • Het overzicht is maximaal 3 maanden oud

Studieschuld DUO

Heb je een studieschuld? Dan ben je verplicht om die op te geven. Gegevens over je studieschuld kun je vinden door in te loggen op Mijn DUO. Hiervoor heb je verschillende printscreens nodig.

  1. Klik op Studieschuld > details en maak een printscreen
  2. Klik op Bekijk schuldhistorie en maak een printscreen waarop je actuele saldo en je Saldo studieschuld aflosfase staan

De volgende informatie moet zichtbaar zijn op de printscreens:

  • Je naam
  • Het actuele én het oorspronkelijke saldo
  • De hoogte van de maandelijkse afbetaling

Lopend krediet of lening

Heb je een lening of lopend krediet? Hiervan heb je het laatste afschrift nodig. Dat kan door een printscreen te maken of het afschrift als pdf mee te sturen. De volgende informatie moet zichtbaar zijn:

  • Naam, saldo en rekeningnummer
  • Bij doorlopend krediet: het kredietlimiet

Schenkings- of leenovereenkomst

Een schenkingsovereenkomst kun je zelf opstellen of aan je hypotheekadviseur vragen. De overeenkomst moet de volgende informatie bevatten:

  • De schenkingsdatum of ingangsdatum van de lening
  • De namen én handtekeningen van de schenkers en de ontvangers (jij!)
  • Het bedrag waarom het gaat
  • Het rentepercentage en de looptijd van de lening (niet bij schenking)

Mijn pensioenfonds overzicht

Je pensioengegevens kun je downloaden via Mijn Pensioenoverzicht.  

  • Download het pensioenoverzicht, een printscreen is niet voldoende

Specificatie meerwerk of verbouwing

Als je gaat verbouwen of meerwerk wilt laten uitvoeren in je nieuwbouwhuis, moet je hier een specificatie voor aanleveren. Je hoeft geen exacte bedragen te geven, slechts een inschatting van de kosten. 

  • De kosten gespecificeerd zijn onder de juiste omschrijving
  • De specificatie volledig is ingevuld
  • Jij en eventueel je partner de specificatie hebben ondertekend

Heb je vragen over de documenten? We helpen je graag.

Neem contact op