Documenten hypotheek aanleveren

Documenten hypotheek aanleveren

Lever je documenten goed aan voor een soepele hypotheekaanvraag

Voor het aanvragen van je hypotheek zijn best veel documenten nodig. Niet moeilijk, maar neem er wel even de tijd voor. Je kunt deze documenten eenvoudig uploaden in jouw beveiligde Hanno-omgeving. Hoe eerder jij je documenten op de juiste manier aanlevert, hoe eerder jouw hypotheek rond is. 

Welke document nodig zijn voor jouw hypotheekaanvraag, hangt af van je situatie. Weet je niet zeker welke documenten jij allemaal moet aanleveren, check het dan nog even bij je hypotheekadviseur.

Hieronder vind je tips om je documenten in één keer goed aan te leveren. Een aantal documenten lichten we ook nog even toe. 

  • Hanno omgeving: upload je documenten in jouw Hanno account
  • Aparte bestanden: lever per document een apart bestand aan
  • Bestandsnaam: geef al je documenten de juiste naam
  • PDF-formaat: lever je documenten aan als PDF
  • Rechtop: de documenten staan rechtop en hoeven niet te worden gedraaid
  • Schriftelijk ondertekenen: zet je handtekening met pen (en niet digitaal)
  • Paginanummers: zorg dat de volgorde van de pagina’s klopt
  • Zelf samenvoegen: lever per item één document aan
  • Grootte: hoe kleiner hoe beter, maximaal 10 MB


Uploaden in je Hanno omgeving

Jouw privacy is belangrijk, vooral als het gaat om documenten die je nodig hebt voor je hypotheekaanvraag. Zoals je paspoort en inkomensgegevens. Lever je documenten daarom altijd aan via de beveiligde persoonlijke Hanno omgeving. Dat is veel veiliger e-mailen.

Per document een apart bestand

Als je in één keer verschillende documenten scant, kan je computer die samenvoegen tot één bestand. Dat kun je zo niet aanleveren bij de geldverstrekker. Zorg er altijd voor dat je van elk document een apart bestand maakt. 

Een bestand dat bijvoorbeeld de scans van jouw legitimatiebewijs én dat van je partner bevat, wordt niet goedgekeurd door de geldverstrekker. Maak hier altijd twee aparte bestanden van.

Geef je documenten een naam

Dat klinkt misschien logisch, maar we zetten het er toch even bij. Geef per document aan waar het om gaat. Noem je loonstrook loonstrook, niet image053. Natuurlijk is ook te zien om welk document het gaat als je het opent, maar dat is niet overzichtelijk voor de hypotheekverstrekker.

Alleen PDF-bestanden

De meeste hypotheekverstrekkers accepteren alleen pdf-bestanden. Het is heel eenvoudig om andere typen bestanden om te zetten naar pdf. Denk aan Word, jpg of png bestanden. Hoe je van jouw bestanden pdf's maakt, hangt af van je besturingssyteem. 

Bij Windows kan dat via een virtuele pdf-printer. Je print het bestand dan als pdf-bestand. Ga hiervoor naar Bestand > Afdrukken en selecteer de printer Microsoft Print to PDF. Bij Mac maak je pdf’s door een bestand opnieuw op te slaan of te converteren naar pdf. Daarvoor kies je voor Opslaan als en bij bestandsindeling selecteer je PDF. Of door onder Bestand te kiezen voor exporteren als PDF.

Wil je pdf bestanden bewerken? Bijvoorbeeld voor het draaien, samenvoegen, wijzigen van de volgorde of verkleinen van de grootte? Dat kan bij Mac via Preview. Windows heeft daarvoor geen gratis tools. Je kunt betaalde tools gebruiken zoals Adobe of een gratis tool. Er zijn veel gratis tools te vinden, zoals ilovepdf of smallpdf. Controleer altijd de privacy-voorwaarden van een gratis tool om te zien of jouw gegevens veilig zijn. 

Rechtop

Zorg dat al je bestanden rechtop staan. Niet gedraaid, en niet andersom. Bij Mac is het mogelijk om pdf-bestanden te draaien in Preview. Voor Windows moet je een andere tool gebruiken (zie hierboven).

Schriftelijk ondertekenen

Hoewel je tegenwoordig documenten digitaal kan ondertekenen, moet je op de documenten voor je hypotheekaanvraag je handtekening met pen zetten. Digitaal ondertekenen gaat een stuk sneller, maar is ook veel fraudegevoeliger. Daarom heeft de geldverstrekker dat liever niet. 

Paginanummers

Heb je een document van meerdere pagina’s? Dan moet de volgorde van de pagina’s kloppen. Zo ziet de geldverstrekker in één oogopslag of jij niet per ongeluk een pagina bent vergeten. 

Zelf samenvoegen

Als je meerdere documenten onder één items wilt uploaden, moet je ze eerst samenvoegen tot één document. Je paspoort heeft bijvoorbeeld een voorkant en een achterkant. Grote kans dat je hier twee aparte foto’s of scans van hebt gemaakt. Maar je mag maar één document aanleveren bij de hypotheekverstrekker. Voeg de voor- en achterkant van je paspoort daarom eerst samen in één document. 

Grootte documenten

Zorg ervoor dat de bestandsgrootte niet te groot is. Hiervoor geldt hoe kleiner hoe beter, zolang het bestand nog goed te lezen is. Je kunt je pdf-bestanden online verkleinen of door het bestand opnieuw op te slaan en de grootte naar beneden bij te stellen. Houd een absolute maximale grootte aan van 10 MB.


Tips per type document

Sommige documenten die de geldverstrekker nodig heeft hoef jij alleen maar door te sturen, zoals het taxatierapport en de koopovereenkomst. Maar er zijn ook gegevens die je zelf moet verzamelen. Hieronder leggen we je per document uit waar je op moet letten. Let op: dit is geen complete lijst van de documenten die je nodig hebt. Die ontvang je van jouw hypotheekadviseur.

Legitimatiebewijs

Hiervoor kan je een ID-kaart of paspoort gebruiken. Je rijbewijs kan je niet gebruiken voor een hypotheekaanvraag. Zorg ervoor dat:

  • Het document in kleur wordt aangeleverd
  • De voor- en achterkant volledig zichtbaar zijn, met witranden én de bovenkant van het paspoort
  • Het legitimatiebewijs nog geldig is

Loonstrook

Als het goed is krijg jij elke maand een loonstrook van je werkgever. Zorg ervoor dat:

  • Je loonstrook niet ouder is dan drie maanden
  • Het bankrekeningnummer erop staat waarop je salaris wordt gestort

Werkgeversverklaring

Een werkgeversverklaring kan digitaal worden ingevuld of met pen. Het bestand moet altijd schriftelijk worden ondertekend door je werkgever (met pen). Zorg ervoor dat:

  • Alle velden zijn ingevuld
  • De verklaring is ingevuld door één persoon met dezelfde pen
  • De verklaring niet ouder is dan drie maanden
  • De verklaring schriftelijk is ondertekend
  • Bij intentieverklaring: een extra (schriftelijke) handtekening en een bedrijfsstempel
  • Indien je bedrijf geen stempel heeft: een aparte brief van je werkgever waarin dit wordt verklaard

Bankafschrift

De geldverstrekker heeft een bankafschrift nodig van de bankrekening waarvan zijn de hypotheeklasten gaan incasseren. Je mag hiervoor een printscreen maken of een digitaal afschrift downloaden. Zorg ervoor dat:

  • Naam rekeninghouder, saldo en rekeningnummer (IBAN) zichtbaar zijn 
  • Er niks zwart is gemaakt of doorgehaald

Spaarrekening afschrift

Ook moet je vaak een overzicht van je eigen middelen aanleveren. Hiervoor kun je een printscreen maken van je spaar- of betaalrekening of een afschrift downloaden waarop dit staat (zie bankafschrift). 

Studieschuld DUO

Gegevens over je studieschuld kun je vinden door in te loggen op Mijn DUO. Hiervoor heb je verschillende printscreens nodig.

  1. Klik op Studieschuld > details en maak een printscreen
  2. Klik op Bekijk schuldhistorie en maak een printscreen waarop je actuele saldo en je Saldo studieschuld aflosfase staan

Zorg ervoor dat de volgende dingen op de printscreens zichtbaar zijn:

  • Je naam of die van je partner 
  • Het actuele én het oorspronkelijke saldo
  • De hoogte van de maandelijkse afbetaling

Lopend krediet of lening

Heb je een lening of lopend krediet? Dan moet je hiervan een overzicht meesturen. Hiervoor heb je het laatste afschrift nodig. Dat kan door een printscreen te maken of het afschrift als pdf mee te sturen. Zorg ervoor dat de volgende dingen zichtbaar zijn:

  • Naam, saldo en rekeningnummer
  • Bij doorlopend krediet: het kredietlimiet

Schenkings- of leenovereenkomst

Een schenkingsovereenkomst kun je zelf opstellen of aan je hypotheekadviseur vragen. Zorg ervoor dat de volgende dingen erop staan:

  • De schenkingsdatum of ingangsdatum van de lening
  • De namen én handtekeningen van de schenkers en de ontvangers (jij!)
  • Het bedrag waarom het gaat
  • Het rentepercentage en de looptijd van de lening (niet bij schenking)

Mijn pensioenfonds overzicht

Je pensioengegevens kun je downloaden via Mijn Pensioenoverzicht.  

  • Download het pensioenoverzicht, een printscreen is niet voldoende

Aangifte inkomstenbelasting

Soms moet je ook je aangifte inkomstenbelasting aanleveren. Die kun je downloaden via Mijn Belastingdienst. Als ondernemer is het vaak verplicht om de aangiftes van de laatste drie jaar mee te sturen. Deze kun je aanvragen bij je belastingadviseur of accountant. 

  • Stuur de hele aangifte op, niet alleen de aanslag, berekening of toelichting van je accountant

Jaarstukken onderneming

Deze heb je nodig voor een ZZP hypotheek en wordt doorgaans opgemaakt door je accountant. Zorg ervoor dat de jaarstukken de volgende informatie bevatten:

  • Winst- en verliesrekening
  • Balans en balansvergelijking met het vorige boekjaar
  • Toelichting op de jaarcijfers

Specificatie meerwerk of verbouwing

Als je gaat verbouwen of meerwerk wilt laten uitvoeren in je nieuwbouwhuis, moet je hier een specificatie voor aanleveren. Je hoeft geen exacte bedragen te geven, slechts een inschatting van de kosten. Zorg ervoor dat:

  • De kosten gespecificeerd zijn onder de juiste omschrijving
  • De specificatie volledig is ingevuld
  • Jij en eventueel je partner de specificatie hebben ondertekend

Hypotheekadviseur contact opnemen

Vraag of gratis afspraak maken?