Huis gekocht, wat nu?

Huis gekocht, wat nu?

Het hypotheekproces in 13 stappen.

Na een maandenlange jacht naar een huis is het opeens zo ver: je bod is geaccepteerd. Een fantastisch moment! Maar ook een moment dat bij veel mensen de paniek toeslaat. Ze hebben zich blind gestaard op het winnen van het bod en weten eigenlijk niet wat ze allemaal moeten regelen om het hypotheektraject te starten. Herkenbaar? In dit stappenplan hypotheekproces leggen we je uit wat je moet doen na het kopen van een huis en hoe de hypotheekaanvraag precies verloopt.

Huis gekocht, wat nu? Hypotheekproces.

Huis gekocht, wat nu?

Nadat je een huis hebt gekocht is het tijd om de hulptroepen in te schakelen! Er wacht je namelijk behoorlijk wat werkt als je bod is geaccepteerd. Er moet een koopcontract worden opgesteld en getekend, je moet het huis laten taxeren en een notaris regelen. Misschien heb je ook nog een expert nodig voor een bouwkundige keuring of een aannemer. Aan de slag dus!

1. Hypotheekadviseur inschakelen

Veel mensen hebben al een hypotheekadviseur voor ze een huis hebben gekocht. Heb jij nog geen adviseur? Zoek dan direct een goede, onafhankelijke hypotheekadviseur, zoals Hanno. Die kan direct berekenen of de afgesproken koopsom van het huis binnen je budget valt. Bovendien kan hij of zij je doorverwijzen naar een taxateur en/of notaris.

2. Taxatie regelen

Een van de eerste dingen die je moet regelen is een taxatie van het huis. Voor het aanvragen van je hypotheek moet je het huis laten taxeren, omdat de hypotheekverstrekker wil weten wat de woning waard is. Je mag namelijk nooit meer lenen dan de taxatiewaarde van de woning. Let erop dat jouw taxateur is aangesloten bij het NWWI, anders kun je het taxatierapport niet gebruiken voor je hypotheekaanvraag. 

TIP: wil je de woning verduurzamen of verbouwen? Zorg ervoor dat de taxateur ook de taxatiewaarde na verbouwing opneemt in het rapport. 

3. Bouwkundige keuring regelen

Heb je het huis gekocht onder voorbehoud van bouwkundige keuring, dan heb je ook een bouwkundig expert nodig. Tijdens een bouwtechnische keuring wordt de bouwkundige staat van jouw nieuwe woning beoordeeld. Plan deze keurig (bij voorkeur) voordat je het voorlopig koopcontract tekent. Valt de uitslag van de keuring tegen, dan hoef je het koopcontract ook niet te tekenen.

4. Notaris vinden

Als je een huis koopt regelt een notaris alle juridische zaken rondom de overdracht van de woning en het passeren van de hypotheek. Hij maakt hiervoor de akte van levering en jouw hypotheekakte op. Omdat de naam van de notaris in het koopcontract wordt vermeld (en je dat dus niet kunt tekenen vóór je een notaris hebt gevonden), is dit iets dat je snel wilt oppakken als je een huis hebt gekocht.

5. Voorlopige koopovereenkomst tekenen

Zodra je een notaris hebt gevonden kan het voorlopig koopcontract worden getekend! Het koopcontract, ook wel bekend als de koopakte, is het contract waarin alle afspraken over de verkoop van het huis worden vastgelegd. De belangrijkste zijn de koopsom, transportdatum en ontbindende voorwaarden. Pas als de verkoper het koopcontract heeft getekend heb je het huis echt gekocht! Zelf heb je na het tekenen van de koopakte nog drie dagen wettelijke bedenktijd om de koop (zonder opgave van reden) te annuleren.

TIP: controleer het koopcontract goed voordat je tekent! Een ‘voorlopig’ koopcontract is niet voorlopig: na de wettelijke bedenktijd van de koper is de koopakte bindend. Twijfel je of het document klopt, laat het controleren door je makelaar of hypotheekadviseur. 

6. Documenten verzamelen voor je hypotheekaanvraag

Nadat je al deze partijen hebt geregeld als je een huis hebt gekocht is het bijna tijd voor jouw hypotheekadvies. Hiervoor moet je eerst een aantal documenten aanleveren, waaronder informatie over je:

  • inkomen (loonstrook en werkgeversverklaring of je jaarcijfers als zzp’er)
  • vermogen (spaargeld en beleggingen)
  • (eventuele) financiële verplichtingen (zoals een studieschuld bij DUO of een lopend krediet)
  • nieuwe woning: voorlopig koopcontract en taxatierapport 

Heb je al een koophuis? Dan lever je ook informatie aan over je huidige woning en hypotheek. 

7. Hypotheekadvies

Vervolgens is het tijd voor jouw hypotheekadvies. Samen met de hypotheekadviseur breng je jouw situatie en wensen in kaart en kies je een hypotheekverstrekker. Ook bespreek je of het verplicht of wenselijk is om een overlijdensrisicoverzekering (ORV) af te sluiten.

TIP: regel je hypotheek bij Hanno! :)

Om te zorgen dat we de best passende hypotheek vinden voor jouw situatie, hebben we jouw hypotheekadvies opgesplitst in de volgende stappen: 

  1. je eigen financiële plan. Aan de hand van je financiële situatie en wensen krijg jij een compleet financieel advies. We houden rekening met verschillende situatie (bijvoorbeeld scheiden, werkloosheid en pensioen). Voor nu en in de toekomst.
  2. persoonlijk hypotheekplan. We maken een ideaal hypotheekplan aan de hand van jouw wensen rondom de hypotheek. Denk aan de hypotheekvorm, duurzaamheid, extra aflossen en hypotheek meenemen.
  3. keuze geldverstrekker. Als laatste kiezen we de hypotheekverstrekker die het beste bij jouw persoonlijke plan past. Niet als eerste, want een hypotheek is meer dan alleen de hypotheekrente.

8. Renteaanbod hypotheek aanvragen

Zodra jouw hypotheekadvies is uitgewerkt vragen we jouw hypotheek precies aan als jij hem wilt hebben. Voordat we een renteaanbod kunnen aanvragen hebben we de getekende koopakte en het taxatierapport van je nieuwe woning nodig.

9. Definitieve hypotheekofferte tekenen

Nadat je een renteaanbod hebt ontvangen wil de hypotheekverstrekker soms nog extra documenten van je zien. Zodra alle stukken zijn goedgekeurd en je het renteaanbod hebt geaccepteerd, ontvang je van de verstrekker een definitieve hypotheekofferte. Stuur je die getekend terug, dan is jouw hypotheek officieel geregeld. 

TIP: plan genoeg tijd in voor je hypotheekaanvraag

Hoe lang een hypotheekaanvraag duurt verschilt per aanvraag. Tussen het adviesgesprek met je hypotheekadviseur en het ontvangen van de hypotheekofferte zit meestal 4 tot 6 weken. 

Wil je sneller een hypotheek aanvragen? Versnel dit proces zelf door je documenten tijdig aan te leveren. Met de Hanno HypotheekBelofte doe je dit grotendeels vooraf. Dan is het mogelijk om jouw hypotheekaanvraag binnen 2 weken rond te hebben. Helaas zijn er ook zaken waar je geen invloed op hebt die jouw hypotheekproces ernstig kunnen vertragen, zoals drukte bij taxateurs en hypotheekverstrekkers. 

10. Voorbehoud financiering verlengen?

Heb je een huis gekocht onder voorbehoud van financiering? Let er vanwege de onzekere doorlooptijd van het hypotheekproces goed op dat de deadline niet verstrijkt. Als jouw hypotheekaanvraag niet op tijd rond is, moet je het voorbehoud van financiering zelf verlengen.

11. Bankgarantie regelen

Klaar met het afsluiten van de hypotheek? Vergeet de bankgarantie niet. Als je een huis hebt gekocht moet je de verkoper al voor de transportdatum een waarborgsom van 10% van de koopsom betalen. Veel mensen hebben hiervoor niet voldoende eigen geld en regelen deze aanbetaling door een bankgarantie aan te vragen bij hun hypotheekverstrekker. 

12. (Verplichte) verzekeringen regelen

Als de hypotheek en bankgarantie rond zijn, is het tijd om je verzekeringen te regelen. Als je een huis hebt gekocht heb je namelijk een aantal verzekeringen nodig. Een opstalverzekering en (soms) een overlijdensrisicoverzekering moet je verplicht afsluiten van je hypotheekverstrekker.

De volgende verzekeringen zijn niet verplicht, maar in sommige gevallen wel verstandig: een inboedelverzekering, woonlastenverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en een niet verplichte overlijdensrisicoverzekering. Jouw hypotheekadviseur kan je vertellen welke verzekeringen voor jou van belang zijn.

13. Alles geregeld? Op naar de notaris

Het moment waar je naar uitkijkt als je een woning hebt gekocht is de overdracht van de woning. Dat is de dag dat het huis officieel van jou wordt! Het transport van de woning vindt plaats bij de notaris. Naast de akte van levering en de hypotheekakte maakt de notaris ook de nota van afrekening voor je op. Hierop staan alle kosten die je betaalt voor de aankoop van je woning. Zoals overdrachtsbelasting, het bedrag van de hypotheek en kosten voor je makelaar en hypotheekadvies. 

Huis gekocht, aan de slag!

Is je bod geaccepteerd? Van harte gefeliciteerd! Natuurlijk kun je dat eerst even goed vieren :) En daarna weet je wat je te doen staat en begin je zonder (veel) stress met stap 1: jouw hypotheekadviseur inschakelen. Veel succes!